Acculturation of islamic culture as a symbol of siraman rituals in java traditional wedding

Suyadi Suyadi, Ahmad Fikri Sabiq

Abstract


The purpose of this study was to determine the acculturation of Islam and local culture in the Javanese traditional wedding ceremony. This research uses a qualitative approach. Collecting data by interview, observation, and documentation. The location of this research is in Kedungjati, Grobogan. Data analysis using the semiotic theory of Roland Barthes. The result of this research is that the ritual of siraman in Javanese traditional wedding in Kedungjati has connotation, denotation, and myth meaning as in the semiotic analysis of Roland Barthes. The siraman ritual has sixteen stages of the process, namely the installation of bleketepe, sungkeman, ngracik toyo, praying, siraman, sesuci, pecah kendhi pratolo, pondhongan or gendongan, ganti busana, pangkas rikma, tanam rikma, pagas tumpeng, Dulang pungkasan, adol dawet, itung duwit, and simpen pedaringan.


Keywords


Islamic Acculturation; Culture; Semiotic Analysis

Full Text:

PDF

References


Amin, D. (2002). Islam dan Kebudayaan Jawa. Gama Media.

Anasom. (2004). Merumuskan Kembali Interelasi Islam-Jawa. Gama Media.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Suatu Penelitian: Pendekatan Praktik Edisi Revisi Kelima. Rineka Cipta.

Aziz, D. K. (2013). Akulturasi Islam dan Budaya Jawa. Fikrah, 1(2).

Azra, A. (1999). Konteks Berteologi di Indonesia. Paramadina.

Baidhawy, Z. (2002). Agama dan Pluralitas Budaya Lokal. Pusat Studi Budaya dan Perubahan Sosial Surakarta.

Baran, S. J. (2010). Introduction to Mass Communication: Media Literacy and Culture. McGraw-Hill.

Barthes, R. (1972). Mythologies. Noondy Press.

Bates, D. G. (1990). Cultural Antropology. Mc Graw-Hill.

Bratasiswara, H. (2000). Bauwarna: Adat Tata Cara Jawa. Yayasan Citra.

Budiman, K. (2011). Semiotika Visual: Konsep, Isu, dan Problem Ikonisitas. Jalasutra.

Endraswara, S. (2006). Falsafah Hidup Jawa. Cakrawala.

Hadi, A. M. W. (2006). Terjadi Kultural di Tubuh Umat Islam. Suara Muhammadiyah.

Hanafi. (2016). Multikulturalisme dalam al-Qur’an, Hadis, dan Piagam Madinah. Jurnal Kajian Keislaman, 3(2).

Hariwijaya. (2004). Tata Cara Penyelenggaraan Perkawinan Adat Jawa. Hanggar Kreator.

Hayakawa. (1974). Symbol: Dalam Wayne Austin Shrope Experiences in Communication. Harcourt Brace Jovanovich.

Herusatoto, B. (1997). Simbolisme dalam Budaya Jawa. Hanindita.

Hidayat, K. (2012). Agama Punya 1000 Nyawa. Noura Book.

Irmawati, W. (2013). Makna Simbolik Upacara Siraman Pengantin Adat Jawa. Indigenous, 2(1), 327.

Kholil, A. (2008). Islam Jawa, Sufisme dalam Etika dan Tradisi Jawa. UIN Malang Press.

Koentjaraningrat. (2000). Kebudayaan Jawa. Balai Pustaka.

Moelong, L. J. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Mulder, N. (1986). Kepribadian Jawa dan Pembangunan Nasional. Gajahmada University Press.

Muti’ah, A. (2009). Penyerapan Nilai-nilai Budaya Lokal dalam Kehidupan Beragama di Cirebon dalam Harmonisasi Agama dan Budaya di Indonesia. Balitbang Agama.

Ngationo, A. (2018). Peranan Raden Fatah dalam Mengembangkan Kerajaan Demak pada Tahun 1478-1518. Jurnal Kalpataru, 4(1).

Prabowo, D. P. (2003). Pengaruh Islam dalam Karya- karya R. Ng. Ranggawarsita. Narasi.

Pringgawidagda, S. (2006). Tata Upacara dan Wicara Pengantin Gaya Yogyakarta. Kanisius.

Purwadi. (2004). Tata Cara Pernikahan Pengantin Jawa. Media Abadi.

Roqib, M. (2007). Harmoni Budaya Jawa. Pustaka Pelajar.

Ruben, B. D. (2014). Komunikasi dan Perilaku Manusia. Rajawali Pers.

Said, M. (2015). A Study on the Acculturation of Islam and Local Culture Bungamale as a Local Culture of South Sulawesi. Journal of Islamic Civilization in Southeast Asia, 4(1).

Sobur, A. (2003). Semiotika Komunikasi. Remaja Rosdakarya.

Susanto, A. S. (1979). Pengantar Sosiologi dan Perubahan Sosial. Bina Cipta.

Susilo, A. (2019). Peran Raden Fatah Dalam Islamisasi di Kesultanan Demak. Jurnal Kebudayaan dan Sastra Islam, 19(1).

Sutawijaya, etc. (1990). Upacara Penganten Tatacara Kejawen. Aneka Ilmu.

Syam, N. (2005). Islam Pesisir. LKIS.

Syam, N. (2007). Madzhab-mandzab Antropologi. LKIS.

Wibowo, I. S. W. (2013). Semiotika Komunikasi (Aplikasi Praktis bagi Penelitian & Skripsi Komunikasi). Mitra Wacana Media.

Widiana, N. (2015). Akulturasi Islam dan Budaya Lokal dalam Tradisi (Nyumpet) di desa Sekuro Kecamatan Mlonggo Kabupaten Jepara. Jurnal Ilmu Dakwah, 35(2).

Zoest, L. V. (1991). Fiksi dan Non Fiksi dalam Kajian Semiotika, Penerjemah Manoekmi Sardjo. Intermas.




DOI: https://doi.org/10.18326/inject.v5i2.221-244

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ahmad Fikri Sabiq, Suyadi Suyadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.